Porträt

Dr. Susanna Schwab

Dr. Susanna Schwab

Dozentin

Institut Primarstufe

Fachinteressen

Fachstudien und Fachdidaktik Englisch

Aus- und Weiterbildung

Ausbildung

  • 2011–2015 Doktorat (Doctor of Education, EdD in Higher Education and Adult Education), USA
  • 1995–1999 Master in Education in English Language Teaching (ELT), University of Manchester, UK

Weiterbildung

  • 2005–2010 MAS IBBF, Integrative Begabungs- und Begabtenförderung, FHNW
  • 2008 TESOL Certificate of Completion: An Introduction to Teaching English to Young Learners
  • 2001–2005 Online Coaching Certificate Differentiating Instructions and Multiple Intelligences, Harvard Graduate School of Education, USA
  • 2000 dipl. Erwachsenenbildnerin, SELF
Beruflicher Werdegang
  • 1999–2010 Teacher Trainer (national and internatioal)
  • 1990–2008 Lehrperson Englisch Oberstufenschule Wohlen/Uettligen
Kommissionen, Mandate und Mitgliedschaften

Kommissionen und Mandate

  • Seit 2016 swissuniversities: Arbeitsgruppe Fremdsprachen (AGFS)
  • Seit 2007 Kantonales Projektteam Passepartout, Erziehungsdirektion Kanton Bern
  • Seit 2007 Passepartout Projekt: Arbeitsgruppe Grundausbildung; Arbeitsgruppe Leitende/Dozierende

Mitgliedschaften

  • Seit 2017 MATSDA, Materials Development Association
  • Seit 2014 ADLES, Verband Fremdsprachendidaktik Schweiz (Gründung 2014)
  • Seit 2007 APEPS, Association for the promotion of plurilingualism in Switzerland
  • Seit 2002 IATEFL, International Association of Teachers of English as Foreign Language
  • Seit 1993 ETAS, English Language Teachers' Association of Switzerland
Publikationen

Catering for mixed-ability classes - Dealing with diversity inside the classroom

Schwab, Susanna (2022). Catering for mixed-ability classes - Dealing with diversity inside the classroom. ETAS Journal, 39 (1), S. 39-41.

Autor/-innen: 

From a monolingual to a multilingual approach in language teaching

Schwab, Susanna (2022). From a monolingual to a multilingual approach in language teaching. In: Kaushik, Ruchi; Khanna, A. L. (Hg.) Critical Issues in ELT (S. 62-74). Delhi: AAKAR BOOKS

Autor/-innen: 

Student Teachers' Experiences with digital Tools for Vocabulary Learning

Schwab, Susanna (2022). Student Teachers' Experiences with digital Tools for Vocabulary Learning. Babylonia. Zeitschrift für Sprachunterricht und Sprachenlernen, 2022 (1), S. 72-77.

Autor/-innen: 

Teachers' Use of an EFL Textbook at Primary School in Switzerland

Schwab, Susanna (2022). Teachers' Use of an EFL Textbook at Primary School in Switzerland. In: Fernández, Claudia R.; Berwick, Adon (Hg.) Using Language Learning Materials: Theory and Practice (S. 101-129). Newcastle: Cambridge Scholars Publishing

Autor/-innen: 

Jahrgangsübergreifendes Lehren und Lernen im 2. Zyklus: Exemplarische Unterrichtsanalysen und fachdidaktische Herausforderungen

Fiechter, Ursula; Adamina, Marco; Ganguillet, Simone; Misini, Trime; Reck, Beat; Schwab, Susanna; Wälti, Beat; Weidmann, Laura (2021). Jahrgangsübergreifendes Lehren und Lernen im 2. Zyklus: Exemplarische Unterrichtsanalysen und fachdidaktische Herausforderungen. Beiträge für die Praxis. Bern: hep Verlag.

Rezension zu: Teaching English as a Lingua Franca

Schwab, Susanna (2020). Rezension zu: Teaching English as a Lingua Franca. ETAS Journal, 37 (2), S. 64.

Autor/-innen: 

Current trends in teaching vocabulary - Guidelines, principles, and playful activities for vocabulary teaching and learning

Schwab, Susanna (2019). Current trends in teaching vocabulary - Guidelines, principles, and playful activities for vocabulary teaching and learning. ETAS Journal, 36 (2), S. 42-44.

Autor/-innen: 

Differentiation in English language teaching coursebooks for primary schools in Switzerland

Schwab, Susanna (2019). Differentiation in English language teaching coursebooks for primary schools in Switzerland. Babylonia - Zeitschrift für Sprachunterricht und Sprachenlernen, 2019 (1), S. 88-94.

Autor/-innen: 

More LTCC – Language Testing Competence Centre Agreements Signed

Schwab, Susanna (2018). More LTCC – Language Testing Competence Centre Agreements Signed. Swiss Exams Newsletter.

Autor/-innen: 

Book Review: Teaching Lexically - Principles and Practice

Schwab, Susanna (2017). Book Review: Teaching Lexically - Principles and Practice. ETAS Journal, 34 (3), S. 47.

Autor/-innen: 

From a monolingual to a multilingual approach in language teaching

Schwab, Susanna (2017). From a monolingual to a multilingual approach in language teaching. FORTELL (35), S. 113-122.

Autor/-innen: 

My discovery trail from a novice EFL teacher to a teacher educator and researcher

Schwab, Susanna (2017). My discovery trail from a novice EFL teacher to a teacher educator and researcher. In: Etherington, Sian; Daubney, Mark (Hg.) Developing as an EFL researcher (S. 75-76). IATEFL

Autor/-innen: 

First experiences with a multilingual approach in the Passepartout programme

Schwab, Susanna (2016). First experiences with a multilingual approach in the Passepartout programme. Babylonia Forschung und Entwicklung (3), S. 18-19.

Autor/-innen: 

Differenzieren im Fremdsprachenunterricht an der Primarschule

Schwab, Susanna (2015). Differenzieren im Fremdsprachenunterricht an der Primarschule. Deutschland: AV Akademikerverlag.

Autor/-innen: 

Review from a conference junkie

Schwab, Susanna (2010). Review from a conference junkie. In: Beaven, B. (Hg.) IATEFL Cardiff Conference Selections 2009 (S. 13-14). Faversham (UK): IATEFL

Autor/-innen: 

Katalog von Kompetenzbeschreibungen für die Grundausbildung von Lehrpersonen, die an der obligatorischen Schule Fremdsprachen unterrichten

Schwab, Susanna; Weinmann, Hanna; Bertschy, Ida; Egli Cuenat, Mirjam; Tomasini, Delphine; Wepf, Lorenz; Suhr, Stephanie; Ritz, Toni (2009). Katalog von Kompetenzbeschreibungen für die Grundausbildung von Lehrpersonen, die an der obligatorischen Schule Fremdsprachen unterrichten. Bern: Passepartout

Autor/-innen: 
Dr. Susanna Schwab Stephanie Suhr

Rezension zu: Storybuilding. Spiro, J. (2006). Oxford, UK: Oxford University Press

Schwab, Susanna (2009). Rezension zu: Storybuilding. Spiro, J. (2006). Oxford, UK: Oxford University Press. ETAS Journal, 26 (2), S. 40-41.

Autor/-innen: 

Rezension zu: Teaching other subjects through English. Dellers, S., & Price, C. (2007). Oxford, UK: Oxford University Press

Schwab, Susanna (2009). Rezension zu: Teaching other subjects through English. Dellers, S., & Price, C. (2007). Oxford, UK: Oxford University Press. ETAS Journal, 26 (2), S. 41-42.

Autor/-innen: