Porträt

Susanna Schwab

Dr. Susanna Schwab

Dozentin

Institut Primarstufe

+41 31 309 23 63

+41 31 309 23 63
Fachinteressen

Fachstudien und Fachdidaktik Englisch

Aus- und Weiterbildung

Ausbildung

  • 2011–2015 Doktorat (Doctor of Education, EdD in Higher Education and Adult Education), USA
  • 1995–1999 Master in Education in English Language Teaching (ELT), University of Manchester, UK

Weiterbildung

  • 2005–2010 MAS IBBF, Integrative Begabungs- und Begabtenförderung, FHNW
  • 2008 TESOL Certificate of Completion: An Introduction to Teaching English to Young Learners
  • 2001–2005 Online Coaching Certificate Differentiating Instructions and Multiple Intelligences, Harvard Graduate School of Education, USA
  • 2000 dipl. Erwachsenenbildnerin, SELF
Beruflicher Werdegang
  • 1999–2010 Teacher Trainer (national and internatioal)
  • 1990–2008 Lehrperson Englisch Oberstufenschule Wohlen/Uettligen
Kommissionen, Mandate und Mitgliedschaften

Kommissionen und Mandate

  • Seit 2016 swissuniversities: Arbeitsgruppe Fremdsprachen (AGFS)
  • Seit 2007 Kantonales Projektteam Passepartout, Erziehungsdirektion Kanton Bern
  • Seit 2007 Passepartout Projekt: Arbeitsgruppe Grundausbildung; Arbeitsgruppe Leitende/Dozierende

Mitgliedschaften

  • Seit 2017 MATSDA, Materials Development Association
  • Seit 2014 ADLES, Verband Fremdsprachendidaktik Schweiz (Gründung 2014)
  • Seit 2007 APEPS, Association for the promotion of plurilingualism in Switzerland
  • Seit 2002 IATEFL, International Association of Teachers of English as Foreign Language
  • Seit 1993 ETAS, English Language Teachers' Association of Switzerland
Publikationen

Jahrgangsübergreifendes Lehren und Lernen im 2. Zyklus. Exemplarische Unterrichtsanalysen und fachdidaktische Herausforderungen

Fiechter, Ursula; Adamina, Marco; Ganguillet, Simone; Misini, Trime; Reck, Beat; Schwab, Susanna; Wälti, Beat; Weidmann, Laura (2021). Jahrgangsübergreifendes Lehren und Lernen im 2. Zyklus. Exemplarische Unterrichtsanalysen und fachdidaktische Herausforderungen (1. Auflage). Bern: hep Verlag, PHBern.

Teaching English as a Lingua Franca - Book review

Schwab Susanna (2020). Teaching English as a Lingua Franca - Book review. ETAS Journal. 37 (2), 64.

Autor/-innen: 

Current trends in teaching vocabulary - Guidelines, principles, and playful activities for vocabulary teaching and learning

Schwab, Susanna (2019). **Current trends in teaching vocabulary - Guidelines, principles, and playful activities for vocabulary teaching and learning
**. ETAS Journal. 36 (2), 42-44.

Autor/-innen: 

Differentiation in English language teaching coursebooks for primary schools in Switzerland

Schwab, Susanna (2019). Differentiation in English language teaching coursebooks for primary schools in Switzerland. Babylonia - Zeitschrift für Sprachunterricht und Sprachenlernen. (1), 88-94.

Autor/-innen: 

PHBern (IVP) and its collaboration with Swiss Exams

Schwab Susanna (2018). PHBern (IVP) and its collaboration with Swiss Exams. Swiss Exams Newsletter. unpaged.

Autor/-innen: 

Book Review: Teaching Lexically - Principles and Practice

Schwab, Susanna (2017). Book Review: Teaching Lexically - Principles and Practice. ETAS Journal. 34 (3), 47.

Autor/-innen: 

From a monolingual to a multilingual approach in language teaching

Schwab, Susanna (2017). From a monolingual to a multilingual approach in language teaching. FORTELL. (35), 113-122.

Autor/-innen: 

My discovery trail from a novice EFL teacher to a teacher educator and researcher

Schwab Susanna (2017). My discovery trail from a novice EFL teacher to a teacher educator and researcher. In: Etherington, Sian; Daubney, Mark (Hrsg.), Developing as an EFL researcher (75-76). UK: IATEFL.

Autor/-innen: 

First experiences with a multilingual approach in the Passepartout programme

Schwab, Susanna (2016). First experiences with a multilingual approach in the Passepartout programme. Babylonia
Forschung und Entwicklung. (3), 18-19.

Autor/-innen: 

Differenzieren im Fremdsprachenunterricht an der Primarschule

Schwab, Susanna (2015). Differenzieren im Fremdsprachenunterricht an der Primarschule. Deutschland: AV Akademikerverlag.

Autor/-innen: 

Review from a conference junkie

Schwab, Susanna (2010). Review from a conference junkie. In: Beaven, B. (Hrsg.), IATEFL Cardiff Conference Selections 2009 (13-14). Faversham, UK: IATEFL.

Autor/-innen: 

Book review: Storybuilding. Spiro, J. (2006). Oxford, UK: Oxford University Press

Schwab, Susanna (2009). Book review: Storybuilding. Spiro, J. (2006). Oxford, UK: Oxford University Press. ETAS Journal. 26 (2), 40-41.

Autor/-innen: 

Book review: Teaching other subjects through English. Dellers, S., & Price, C. (2007). Oxford, UK: Oxford University Press

Schwab, Susanna (2009). Book review: Teaching other subjects through English. Dellers, S., & Price, C. (2007). Oxford, UK: Oxford University Press. ETAS Journal. 26 (2), 41-42.

Autor/-innen: 

Katalog von Kompetenzbeschreibungen für die Grundausbildung von Lehrpersonen, die an der obligatorischen Schule Fremdsprachen unterrichten

Schwab, Susanna; Weinmann, Hanna; Bertschy, Ida; Egli Cuenat, Mirjam; Tomasini, Delphine; Wepf, Lorenz; Suhr, Stephanie; Ritz, Toni (2009). Katalog von Kompetenzbeschreibungen für die Grundausbildung von Lehrpersonen, die an der obligatorischen Schule Fremdsprachen unterrichten. Bern: Passepartout.

Autor/-innen: