Konstruktionen des selbständigen Bildungssubjekts

La fabrique du l’individu autonome et ses contextes éducatifs

The dispositive of autonomy in the learning society

Unterstützt durch den Schweizerischer Nationalfonds und die Schweizerische Akademie der Geistes -  und Sozialwissenschaften

28./29. Januar 2021 in Bern (online)

Forschungskolloquium organisiert durch das Forschungsteam des SNF-Projekts
"Führung zur Selbstführung – eine ethnographische Studie zu schulischen Settings des
selbständigen Lernens"

20191015_projektführungzurselbstführung_IFE

Deutsch

"Selbständigkeit" ist ein unverzichtbarer Schlüsselbegriff in aktuellen Bildungsdiskursen. Reformorientierte Unterrichtskonzepte propagieren selbständigkeitsorientierte Lernformen, in denen Lernende ihr Tun eigenverantwortlich und selbständige gestalten. Die neuen Lernsettings sollen heterogen zusammengesetzten Lerngruppen besser gerecht werden und die individuellen Potentiale der Lernenden optimal fördern.

Das Forschungskolloquium setzt sich das Ziel, die Dispositive der Selbständigkeit, die sich gegenwärtig in unterschiedlicher Form  in der Bildungslandschaft ausbreiten, aus einer sozialwissenschaftlichen Perspektive theoretisch zu rahmen und empirisch zu  analysieren. Im Zentrum stehen dabei folgende Fragestellungen:

  • Welche Formen von Selbständigkeit werden durch spezifische Lernsettings hervorgebracht und welche Konzepte von Autonomie sind diesen inhärent?
  • Welche Rolle spielt das Selbständigkeitsdispositiv in der Subjektivation und Formung der Bildungssubjekte in verschiedenen Kontexten?
  • Welche Techniken der Führung und Selbstführung werden in diesen Subjektivationsprozessen sichtbar?
  • Wie partizipieren digitale Technologien und Lernmedien an diesen Praktiken?
  • Welche sozialen Differenzierungen gehen mit diesen Strukturierungen einher?
  • wie verhält sich der Selbständigkeitsimperativ zu Fragen der Chancen(un)gleichheit und -gerechtigkeit?
  • Welche Formen des Widerstands zeigen die involvierten Akteure?

Die breit gefasste Hypothese, dass sich das Geflecht von Wissen, Macht und Subjektivation im Rahmen des Selbständigkeitsimperativs auf eine historisch neue und spezifische Weise umformt,  soll im Kolloquium anhand empirischer Untersuchungsansätze konkretisiert und kritisch diskutiert werden.

Organisation:
Regula Fankhauser, Judith Hangartner, Angela Kaspar, Ditjola Naço, PHBern;
Héloïse Durler, Chrispin Ghirinshuti, HEP Vaud.

Call for papers, Deutsch (PDF)

Français

L' « autonomie » tend à devenir aujourd’hui une catégorie incontournable dans les discours sur l’éducation. En son nom, des pratiques pédagogiques sont mises en place, favorisant le travail individuel des élèves et visant à les responsabiliser dans leurs apprentissages. Ces dispositifs sont souvent présentés comme le moyen de « gérer » des groupes d’élèves dont l’hétérogénéité serait croissante, tout en soutenant de manière optimale le potentiel de chacun.

Cependant, nombre de questions restent largement ouvertes : De quelle autonomie parle-t-on exactement ? Comment les dispositifs de travail autonome agissent-ils sur les inégalités scolaires ? Quels sont les effets de ces pratiques pédagogiques sur les élèves et leur subjectivité ? Quelles sont les techniques de contrainte et d’auto-contrainte à l’œuvre ? Quels sont les supports pédagogiques utilisés, comment et avec quels effets ? Quelles sont les formes de résistances, actives ou passives, des acteurs (élèves, enseignants, etc.) ? etc.

Le colloque porte sur les cadres théoriques sociologiques et les enquêtes empiriques qui permettent d’avancer dans la compréhension des dispositifs pédagogiques qui se répandent actuellement sous diverses formes dans le paysage éducatif. Il examinera, sur la base des travaux présentés, l’hypothèse générale selon laquelle l’injonction à l’autonomie dans le contexte scolaire induit des transformations du rapport au savoir, au pouvoir et sur le plan des subjectivités individuelles.  

Organisation :
Héloïse Durler, Chrispin Ghirinshuti, HEP Vaud;
Regula Fankhauser, Judith Hangartner, Angela Kaspar, Ditjola Naço; PHBern.

Call for papers, français (PDF)

English

"Self-directed" learning is a key term in the current educational discourse. Present-day reforms postulate self-directed (optional: self-organized, self-regulated or personalized) learning, by which learners organize their learning in a self-responsible way. It is argued that individualized learning-environments do better justice to increasingly heterogeneous classes and encourages the development of individual potential.

The research colloquium aims to theoretically frame and empirically analyze the dispositive of autonomy in various educational contexts from a social science perspective. The colloquium will focus on the following questions:

  • Which concepts of autonomy are brought through by specific self-directed learning environments?
  • How does the autonomy dispositive mold the subjectivation and formation of educational subjects in different contexts?
  • Which technologies of guidance and self-guidance are involved in these subjectivation processes?
  • How do digital technologies and learning resources engage in these practices?
  • How is the imperative of self-direction related to questions of (in) equality and social justice?
  • What features of social differentiations are produced and what forms of resistance are evoked by the practices?

The aim of the colloquium is to critically discuss and concretize the broad hypothesis that the imperative of self-direction in education transforms the articulation of knowledge, power and subjectivation in historically new and specific ways.

Call for papers, English (PDF)

Programme

Thursday, January 28, 2021

09:00-09:30 Welcome Coffee/Introduction
09:30-10:05 Independent work on plurivalent tasks in individualised learning settings in primary schools
Andrea Raggl, Pädagogische Hochschule Tirol
Tatyana Tyagunova, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenburg
10:05-10:40

S’alphabétiser par ses propres ressources à l’école maternelle : un idéal d’autonomie tenace, producteur d’inégalités scolaires
Fabienne Montmasson-Michel, Université de Poitiers

Coffee break

11:00-11:35

In the “coccon“of special classes. When autonomy serves as a gold standard for reorienting students
Laurent Bovey, Haute École Pédagogique, Vaud

11:35-12:10

“You Have to be Able to Regulate Yourself. Ability Ex-pectations in Inclusive Classes and Their Relation to Disability.”
Thorsten Merl, University of Siegen

Lunch

14:00-14:35

Le travail autonome à l’école maternelle : modalités, processus et effets sur les apprentissages
Ariane Richard-Bossez, Laboratoire méditerranéen de sociologie

14:35-15:10 Les effets scolaires et sociaux de l’injonction à l’autonomie dans les « dispositifs horizontaux »
Stéphane Vaquero, Université de Poitiers

Coffee break

16:15-17:45 Keynote
The relation to oneself in learning
Prof. Dr.Daniel Wrana, Martin-Luther Universität Halle-Wittenberg

Friday, January, 29, 2021

08:45-09:00 Morning Coffee
09:00-09:35 Contractualism – Negotiations among un/equals
Jürgen Budde, Lotta Hellberg, Nora Weuster
Europa-Universität Flensburg
09:35-10:10 Selbständige Routiniers für innovatives Lernen? Einblicke in jahrgangsübergreifenden Fachunterricht
Ursula Fiechter, Laura Weidmann
Pädagogische Hochschule, Bern

Coffee Break

10:30-11:05 Construire « l’autonomie »: un schéme structurant du métier de Conseiller principal d’éducation et ses varia-tions sociales
Clémence Michoux, Université de Poitiers
11:05-11:40 Les pédagogies de l’autonomie, entre dispositifs et pratiques.
L’exemple d’une classe de maternelle française
Christophe Joigneaux, Julien Netter
Université Paris-Est Créteil
Coffee Break
12:00-12:35 Pédagogie de groupes et autonomie dans les apprentissages
Marie-Sylvie Claude, Université Grenoble Alpes
Patrick Rayou, Circeft-Escol
Lunch
14:00-14:35 “We all invented our own breathing”. Mindfulness medi-tation
and other technologies of the self in international schools Jeanne Rey, Pädagogische Hochschule, Freiburg
14:35-15:10 Value and justification of using digital media to strengthen the self-competence of young students in primary education
Mario Steinberg, Universität Basel/ Pädagogische Hochschule Nordwestschweiz
Yannick Schmid, Universität Basel
15:10-15:30

Conclusion/Outlook on Publication

Keynote

Prof. Dr. Daniel Wrana, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg.

The relation to oneself in learning

Donnerstag, 28. Januar 2021, 16.15–17.45 Uhr, Online: https://phbern.zoom.us/j/98359878051
www.phbern.ch/veranstaltungen

Since the 1990s the topic of self-directed or self-regulated learning is widely discussed. To foster the role of the self in learning seems to be the "new" way of learning, the morally "better" way of learning and the more effective way of learning. Often, this kind of learning is differentiated from learning arrangements with a "frontal" situation or from learning forms of "learning by heart". The presentation offers a discourse analytic view on constructions and legitimations of this new learning with the self. Further, a theoretical view is developed, which allows discussing the role of the self in learning in terms of a socio-economic relationship, which differs over time in the last 200 years to understand the formation and the deconstruction of what has been called the "grammar of schooling". The "new learning" is not a more "humanistic" or more moral teaching-form which liberates the subject. It is just the form of learning belonging to post-fordistic societies. Nevertheless, it is the horizon in which we have to discuss the problem of learning today.   

Daniel Wrana is professor for the Philosophy of Education at the University of Halle-Wittenberg. He has been professor for self-directed learning at the School of Education in northwestern Switzerland (PH FHNW) from 2008–2016. He works on discourse analysis, governmentality theory and learning.

Anmeldung als Gast

Interessierte, die gerne am ganzen zweitägigen Kolloquium teilnehmen möchten, können sich bis zum 22.01. bei Ditjola Naço anmelden und erhalten danach die Unterlagen zur Vorbereitung.