Konstruktionen des selbständigen Bildungssubjekts
La fabrique du l’individu autonome et ses contextes éducatifs
The dispositive of autonomy in the learning society
Unterstützt durch den Schweizerischer Nationalfonds und die Schweizerische Akademie der Geistes - und Sozialwissenschaften
28./29. Januar 2021 in Bern (online)
Forschungskolloquium organisiert durch das Forschungsteam des SNF-Projekts
"Führung zur Selbstführung – eine ethnographische Studie zu schulischen Settings des
selbständigen Lernens"
Deutsch
"Selbständigkeit" ist ein unverzichtbarer Schlüsselbegriff in aktuellen Bildungsdiskursen. Reformorientierte Unterrichtskonzepte propagieren selbständigkeitsorientierte Lernformen, in denen Lernende ihr Tun eigenverantwortlich und selbständige gestalten. Die neuen Lernsettings sollen heterogen zusammengesetzten Lerngruppen besser gerecht werden und die individuellen Potentiale der Lernenden optimal fördern.
Das Forschungskolloquium setzt sich das Ziel, die Dispositive der Selbständigkeit, die sich gegenwärtig in unterschiedlicher Form in der Bildungslandschaft ausbreiten, aus einer sozialwissenschaftlichen Perspektive theoretisch zu rahmen und empirisch zu analysieren. Im Zentrum stehen dabei folgende Fragestellungen:
- Welche Formen von Selbständigkeit werden durch spezifische Lernsettings hervorgebracht und welche Konzepte von Autonomie sind diesen inhärent?
- Welche Rolle spielt das Selbständigkeitsdispositiv in der Subjektivation und Formung der Bildungssubjekte in verschiedenen Kontexten?
- Welche Techniken der Führung und Selbstführung werden in diesen Subjektivationsprozessen sichtbar?
- Wie partizipieren digitale Technologien und Lernmedien an diesen Praktiken?
- Welche sozialen Differenzierungen gehen mit diesen Strukturierungen einher?
- wie verhält sich der Selbständigkeitsimperativ zu Fragen der Chancen(un)gleichheit und -gerechtigkeit?
- Welche Formen des Widerstands zeigen die involvierten Akteure?
Die breit gefasste Hypothese, dass sich das Geflecht von Wissen, Macht und Subjektivation im Rahmen des Selbständigkeitsimperativs auf eine historisch neue und spezifische Weise umformt, soll im Kolloquium anhand empirischer Untersuchungsansätze konkretisiert und kritisch diskutiert werden.
Organisation:
Regula Fankhauser, Judith Hangartner, Angela Kaspar, Ditjola Naço, PHBern;
Héloïse Durler, Chrispin Ghirinshuti, HEP Vaud.
Français
L' « autonomie » tend à devenir aujourd’hui une catégorie incontournable dans les discours sur l’éducation. En son nom, des pratiques pédagogiques sont mises en place, favorisant le travail individuel des élèves et visant à les responsabiliser dans leurs apprentissages. Ces dispositifs sont souvent présentés comme le moyen de « gérer » des groupes d’élèves dont l’hétérogénéité serait croissante, tout en soutenant de manière optimale le potentiel de chacun.
Cependant, nombre de questions restent largement ouvertes : De quelle autonomie parle-t-on exactement ? Comment les dispositifs de travail autonome agissent-ils sur les inégalités scolaires ? Quels sont les effets de ces pratiques pédagogiques sur les élèves et leur subjectivité ? Quelles sont les techniques de contrainte et d’auto-contrainte à l’œuvre ? Quels sont les supports pédagogiques utilisés, comment et avec quels effets ? Quelles sont les formes de résistances, actives ou passives, des acteurs (élèves, enseignants, etc.) ? etc.
Le colloque porte sur les cadres théoriques sociologiques et les enquêtes empiriques qui permettent d’avancer dans la compréhension des dispositifs pédagogiques qui se répandent actuellement sous diverses formes dans le paysage éducatif. Il examinera, sur la base des travaux présentés, l’hypothèse générale selon laquelle l’injonction à l’autonomie dans le contexte scolaire induit des transformations du rapport au savoir, au pouvoir et sur le plan des subjectivités individuelles.
Organisation :
Héloïse Durler, Chrispin Ghirinshuti, HEP Vaud;
Regula Fankhauser, Judith Hangartner, Angela Kaspar, Ditjola Naço; PHBern.
English
"Self-directed" learning is a key term in the current educational discourse. Present-day reforms postulate self-directed (optional: self-organized, self-regulated or personalized) learning, by which learners organize their learning in a self-responsible way. It is argued that individualized learning-environments do better justice to increasingly heterogeneous classes and encourages the development of individual potential.
The research colloquium aims to theoretically frame and empirically analyze the dispositive of autonomy in various educational contexts from a social science perspective. The colloquium will focus on the following questions:
- Which concepts of autonomy are brought through by specific self-directed learning environments?
- How does the autonomy dispositive mold the subjectivation and formation of educational subjects in different contexts?
- Which technologies of guidance and self-guidance are involved in these subjectivation processes?
- How do digital technologies and learning resources engage in these practices?
- How is the imperative of self-direction related to questions of (in) equality and social justice?
- What features of social differentiations are produced and what forms of resistance are evoked by the practices?
The aim of the colloquium is to critically discuss and concretize the broad hypothesis that the imperative of self-direction in education transforms the articulation of knowledge, power and subjectivation in historically new and specific ways.
09:00-09:30 | Welcome Coffee/Introduction |
09:30-10:05 | Independent work on plurivalent tasks in individualised learning settings in primary schools Andrea Raggl, Pädagogische Hochschule Tirol Tatyana Tyagunova, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenburg |
10:05-10:40 |
S’alphabétiser par ses propres ressources à l’école maternelle : un idéal d’autonomie tenace, producteur d’inégalités scolaires |
Coffee break |
|
11:00-11:35 |
In the “coccon“of special classes. When autonomy serves as a gold standard for reorienting students |
11:35-12:10 |
“You Have to be Able to Regulate Yourself. Ability Ex-pectations in Inclusive Classes and Their Relation to Disability.” |
Lunch |
|
14:00-14:35 |
Le travail autonome à l’école maternelle : modalités, processus et effets sur les apprentissages |
14:35-15:10 | Les effets scolaires et sociaux de l’injonction à l’autonomie dans les « dispositifs horizontaux » Stéphane Vaquero, Université de Poitiers |
Coffee break |
|
16:15-17:45 | Keynote The relation to oneself in learning Prof. Dr.Daniel Wrana, Martin-Luther Universität Halle-Wittenberg |
08:45-09:00 | Morning Coffee |
09:00-09:35 | Contractualism – Negotiations among un/equals Jürgen Budde, Lotta Hellberg, Nora Weuster Europa-Universität Flensburg |
09:35-10:10 | Selbständige Routiniers für innovatives Lernen? Einblicke in jahrgangsübergreifenden Fachunterricht Ursula Fiechter, Laura Weidmann Pädagogische Hochschule, Bern |
Coffee Break |
|
10:30-11:05 | Construire « l’autonomie »: un schéme structurant du métier de Conseiller principal d’éducation et ses varia-tions sociales Clémence Michoux, Université de Poitiers |
11:05-11:40 | Les pédagogies de l’autonomie, entre dispositifs et pratiques. L’exemple d’une classe de maternelle française Christophe Joigneaux, Julien Netter Université Paris-Est Créteil |
Coffee Break | |
12:00-12:35 | Pédagogie de groupes et autonomie dans les apprentissages Marie-Sylvie Claude, Université Grenoble Alpes Patrick Rayou, Circeft-Escol |
Lunch | |
14:00-14:35 | “We all invented our own breathing”. Mindfulness medi-tation and other technologies of the self in international schools Jeanne Rey, Pädagogische Hochschule, Freiburg |
14:35-15:10 | Value and justification of using digital media to strengthen the self-competence of young students in primary education Mario Steinberg, Universität Basel/ Pädagogische Hochschule Nordwestschweiz Yannick Schmid, Universität Basel |
15:10-15:30 |
Conclusion/Outlook on Publication |
Keynote
Prof. Dr. Daniel Wrana, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg.
The relation to oneself in learning
Donnerstag, 28. Januar 2021, 16.15–17.45 Uhr, Online: https://phbern.zoom.us/j/98359878051
www.phbern.ch/veranstaltungen
Since the 1990s the topic of self-directed or self-regulated learning is widely discussed. To foster the role of the self in learning seems to be the "new" way of learning, the morally "better" way of learning and the more effective way of learning. Often, this kind of learning is differentiated from learning arrangements with a "frontal" situation or from learning forms of "learning by heart". The presentation offers a discourse analytic view on constructions and legitimations of this new learning with the self. Further, a theoretical view is developed, which allows discussing the role of the self in learning in terms of a socio-economic relationship, which differs over time in the last 200 years to understand the formation and the deconstruction of what has been called the "grammar of schooling". The "new learning" is not a more "humanistic" or more moral teaching-form which liberates the subject. It is just the form of learning belonging to post-fordistic societies. Nevertheless, it is the horizon in which we have to discuss the problem of learning today.
Daniel Wrana is professor for the Philosophy of Education at the University of Halle-Wittenberg. He has been professor for self-directed learning at the School of Education in northwestern Switzerland (PH FHNW) from 2008–2016. He works on discourse analysis, governmentality theory and learning.