Porträt

Deutsch
Dr. Miriam Weich

Dr. Miriam Weich

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation

+49 151 412 41589

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Focus of work

Research Associate

Professional interests
  • Subject-specific engagement
  • Transition school university
  • Educational success of pupils at secondary schools
Education
  • 2013–2017 Doctoral Degree at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology, Eberhard Karls University, Tübingen (doctoral thesis supervisor Prof. Dr Ulrich Trautwein and Prof. Dr Benjamin Nagengast) Degree: Dr rer. soc.
  • 19982005 Academic studies in Modern German Literature Psychology Rhetoric Eberhard Karls University, Tübingen, Degree: Master of Arts
Professional experience
  • 2020 Crash Course in University Didactics, University of Bern
  • 2017–present Research Associate in the Research Programme "Success in School and Training" at the Institute for Research, Development and Evaluation, Bern University of Teacher Education
  • 20132017 Managing Director, Initiative of Dual Studies at the Bavarian Universities of Applied Sciences (during parental leave) and doctorate at the same time
  • 20092013 Managing Director, Initiative of Dual Studies at the Bavarian Universities of Applied Sciences
  • 20062009 Head of division, Initiative of Dual Studies at the Bavarian Universities of Applied Sciences
Commissions, mandates and memberships

Educational Research Network Baden-Württemberg

Research projects outside of Bern University of Teacher Education
  • 2016–present Research activities focusing on the image of different types of university in cooperation with Prof. Dr Ulrich Trautwein, Prof. Dr Benjamin Nagengast, and Dr Jochen Kramer at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology, Eberhard Karls University, Tübingen
  • 2013–2017 Research activities focusing on dual studies in collaboration (doctoral thesis) with Prof. Dr Ulrich Trautwein, Prof. Dr Benjamin Nagengast, and Dr Jochen Kramer at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology, Eberhard Karls University, Tübingen
Publications

Die Crux der Mathematik am Übergang Gymnasium - Hochschule: Eine stufenübergreifende Sicht auf Probleme und Handlungsansätze

Weich, Miriam; Stalder, Barbara E.; Templer, Franziska (2023). Die Crux der Mathematik am Übergang Gymnasium - Hochschule: Eine stufenübergreifende Sicht auf Probleme und Handlungsansätze. Gymnasium Helveticum (4/2023), S. 12-13.

La question des mathématiques lors de la transition gymnase - hautes écoles: Approche transversale des problèmes et pistes d’action

Weich, Miriam; Stalder, Barbara E.; Templer, Franziska (2023). La question des mathématiques lors de la transition gymnase - hautes écoles: Approche transversale des problèmes et pistes d’action. Gymnasium Helveticum.

Successful pathways through upper secondary general school: Exploring the development of subject-specific (dis-)engagement and its effect on student success. Study aims, design and sample

Stalder, Barbara E.; Templer, Franziska; Weich, Miriam (2022). Successful pathways through upper secondary general school: Exploring the development of subject-specific (dis-)engagement and its effect on student success. Study aims, design and sample. Bern: PHBern. 10.5281/zenodo.7010928

GYM3 und GYM4: Fernunterricht und Vorbereitung aufs Studium. Ergebnisse zur vierten und fünften Befragung [MEGY-Info 04]

Templer, Franziska; Lehmann, Sabine; Weich, Miriam; Stalder, Barbara E. (2021). GYM3 und GYM4: Fernunterricht und Vorbereitung aufs Studium. Ergebnisse zur vierten und fünften Befragung [MEGY-Info 04]. Bern: PHBern.

Pathways in Vocational Education and Training and Lifelong Learning. Proceedings of the 4th Crossing Boundaries Conference in Vocational Education and Training, Muttenz and Bern online, 8.-9. April

Nägele, Christof; Stalder, Barbara E.; Weich, Miriam (Hg.) (2021). Pathways in Vocational Education and Training and Lifelong Learning. Proceedings of the 4th Crossing Boundaries Conference in Vocational Education and Training, Muttenz and Bern online, 8.-9. April. Muttenz/Bern: European Research Network on Vocational Education and Training, VETNET, University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland and Bern University of Teacher Education.

Profils d’intérêt individuels – l’allemand, le français et les mathématiques intéressent-ils les mêmes élèves? Résultats du projet de recherche MEGY de la HEP Berne

Weich, Miriam; Stalder, Barbara E.; Templer, Franziska (2020). Profils d’intérêt individuels – l’allemand, le français et les mathématiques intéressent-ils les mêmes élèves? Résultats du projet de recherche MEGY de la HEP Berne. Gymnasium Helveticum (1), S. 6-8.

Mathematik, Engagement und Leistung am Gymnasium: Eine Mixed-Method-Studie bei Lehrpersonen sowie Schülerinnen und Schülern an gymnasialen Maturitätsschulen

Weich, Miriam; Stalder, Barbara E. (2019). Mathematik, Engagement und Leistung am Gymnasium: Eine Mixed-Method-Studie bei Lehrpersonen sowie Schülerinnen und Schülern an gymnasialen Maturitätsschulen. Bern: PHBern. 10.5281/zenodo.3581988

Hochschultypen und duales Studium: Über Image- und Studierendenunterschiede in einer zunehmend ausdifferenzierten Hochschullandschaft

Weich, Miriam (2017). Hochschultypen und duales Studium: Über Image- und Studierendenunterschiede in einer zunehmend ausdifferenzierten Hochschullandschaft. (Dissertationsschrift, Universität Tübingen, Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät)

Autor/-innen: 

Studienstart: Dual oder normal? Unterschiede in Studieneingangsvoraussetzungen bei Studienanfängern in dualen und nicht dualen Studiengängen an bayerischen Hochschulen für angewandte Wissenschaften

Weich, Miriam; Kramer, Jochen; Nagengast, Benjamin; Trautwein, Ulrich (2017). Studienstart: Dual oder normal? Unterschiede in Studieneingangsvoraussetzungen bei Studienanfängern in dualen und nicht dualen Studiengängen an bayerischen Hochschulen für angewandte Wissenschaften. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20 (2), S. 305-332. 10.1007/s11618-016-0717-z

Autor/-innen: 

Macht es einen Unterschied, ob man dual oder regulär studiert? Entwicklung von Noten, Selbstkonzepten und Schlüsselkompetenzen dual und regulär Studierender im Vergleich

Weich, Miriam; Kramer, Jochen (2016). Macht es einen Unterschied, ob man dual oder regulär studiert? Entwicklung von Noten, Selbstkonzepten und Schlüsselkompetenzen dual und regulär Studierender im Vergleich. In: Faßhauer, Uwe; Severing, Eckart (Hg.) Verzahnung beruflicher und akademischer Bildung: Duale Studiengänge in Theorie und Praxis. 19 Arbeitsgemeinschaft Berufsbildungsforschungsnetz (S. 135-156). Bielefeld: Bertelsmann Verlag

Autor/-innen: 

Erfolgsmodell duales Studium

Weich, Miriam (2009). Erfolgsmodell duales Studium. In: Studium ohne Abitur: Möglichkeiten und Perspektiven der akademischen Qualifizierung für Facharbeiter. Wirtschaft und Bildung: Vol. 54 (S. 161-168). Bielefeld: Bertelsmann Verlag 10.3278/6004018w

Autor/-innen: 

Das duale Studium in Bayern – hochschule dual

Weich, Miriam (2008). Das duale Studium in Bayern – hochschule dual. In: Loebe, Herbert; Severing, Eckart (Hg.) Berufsausbildung im Umbruch: Ansätze zur Modernisierung des dualen Systems. Wirtschaft und Bildung: Vol. 49 (S. 99-110). Bielefeld: Bertelsmann Verlag

Autor/-innen: