Porträt

Dr. Fabienne Lüthi

Dr. Fabienne Lüthi

Querschnittsthemenverantwortliche

Institut Sekundarstufe I

+41 31 309 25 14

+41 31 309 25 14
Aus- und Weiterbildung

Ausbildung

  • 2022: Promotion in Arbeitspsychologie, Universität Bern
  • 2015: Lehrdiplom für die Sekundarstufe II in den Fächern Pädagogik, Psychologie und Philosophie, Universität Freiburg
  • 2013: MSc in Psychologie, Erziehungswissenschaften und Philosophie, Universität Freiburg
  • 2009: BSc in Psychologie, Erziehungswissenschaften und Philosophie, Universität Freiburg

Weiterbildung

  • 2023: CAS in Higher Education, Universität Bern
  • 2019: Latent profile and latent transition analysis, Universität Bern
  • 2017: Analyse latenter Klassen, Pädagogische Hochschule Zürich
  • 2016: Multilevel Structural Equation Modelling, Universität Bern
  • 2016: Stressmanagement, Train-the-trainer-Seminar, Universität Bern
  • 2015: Längsschnittliche Strukturgleichungsmodelle, Moderation und Mediation, Universität Bern
  • 2015: Summer School on Advances Methods in the Social Sciences, University of Essex/UK: Applying Regression, Confirmatory Factor Analysis & Structural Equation Modelling
Beruflicher Werdegang
  • Seit 2023: Dozentin für Erziehungs- und Sozialwissenschaften, Institut Sekundarstufe I, PHBern
  • Seit 2021: Dozentin für Erziehungs- und Sozialwissenschaften, Institut Primarstufe, PHBern
  • 20202023: Senior Lecturer, Bsc-Studiengang in Berufsbildung, Eidgenössische Hochschule für Berufsbildung (EHB), Zollikofen
  • 20192022: Lehrerin für Pädagogik, Psychologie und Philosophie, Gymnasium und Fachmittelschule Biel Seeland
  • 20142020: Wissenschaftliche Assistentin in Forschung und Lehre, Institut Sekundarstufe II, PHBern
  • 20122014: Lehrerin für Pädagogik, Psychologie und Philosophie, Gymnasium und Fachmittelschule Biel Seeland
  • 20102012: Hilfsassistentin, Institut Forschung, Entwicklung und Evaluation, PHBern
Publikationen

Enhancing the standing of VET in Switzerland

Stalder, Barbara E.; Lüthi, Fabienne (2022). Enhancing the standing of VET in Switzerland. In: Billett, Stephen; Stalder, Barbara E.; Aarkrog, Vibe; Choy, Sarojni; Hodge, Stev (Hg.) The standing of vocational education and the occupations it serves: Current concerns and strategies for enhancing that standing. 32 (S. 19-45). Switzerland: Springer 10.1007/978-3-030-96237-1_2

Mit Erfolg durchs Gymnasium (MEGY)

Lüthi, Fabienne (2020). Mit Erfolg durchs Gymnasium (MEGY). (Im Strandboden 19/20). Biel-Seeland: Gymnasium, Fachmittelschule und Wirtschaftsmittelschule.

Autor/-innen: 

Who stays – who moves? How core self-evaluations are linked to changing resources in the workplace and school

Lüthi, Fabienne; Stalder, Barbara E. (2019). Who stays – who moves? How core self-evaluations are linked to changing resources in the workplace and school. In: Stalder, Barbara E.; Nägele, Christof (Hg.) Trends in vocational education and training research, Vol. II: Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER), Vocational Education and Training Network (VETNET) (S. 259-268). Bern: VETNET 10.5281/zenodo.337757

Work- and school-related profiles of apprentices’ learning resources

Lüthi, Fabienne; Stalder, Barbara E. (2019). Work- and school-related profiles of apprentices’ learning resources. In: Deissinger, Thomas; Hauschildt, Ursel; Gonon, Philipp; Fischer, Silke (Hg.) Contemporary Apprenticeship Reforms and Reconfigurations. Proceedings of the Eight Research Conference of the International Network for Innovative Apprenticeships (S. 92-95). Konstanz: LIT Verlag

Learning within and beyond the borders of schools and workplaces

Stalder, Barbara E.; Lüthi, Fabienne (2018). Learning within and beyond the borders of schools and workplaces. In: Moreno Herrera, Lázaro; Teräs, Marianne; Gougoulakis, Petros (Hg.) Vocational Education & Training - the World of Work and Teacher Education. Emergent issues in Research on Vocational Education & Training: Vol. 3 (S. 249-276). Stockholm: Premiss förlag

Situational and individual resources predict learning opportunities and career outcomes in VET

Lüthi, Fabienne; Stalder, Barbara E. (2018). Situational and individual resources predict learning opportunities and career outcomes in VET. In: Trends in vocational education and training research: Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER), Vocational Education and Training Network (S. 226-237). Bern: VETNET 10.5281/zenodo.1407753

Die Berufsmaturitätsquote zwischen Volatilität und Stabilität – eine bildungspolitische Herausforderung

Kost, Jakob; Lüthi, Fabienne; Fischer, Jan (2017). Die Berufsmaturitätsquote zwischen Volatilität und Stabilität – eine bildungspolitische Herausforderung. Newsletter der SGAB - Schweizerische Gesellschaft für angewandte Berufsbildungsforschung, 2017 (1), S. 1-6.

Contrat d’apprentissage résilié – certificat en danger?

Stalder, Barbara E.; Lüthi, Fabienne (2016). Contrat d’apprentissage résilié – certificat en danger? Newsletter de la SRFP - Société Suisse pour la recherche appliquée en matière de formation professionnelle, S. 1-6.

Chancenförderung in der Spielgruppe – und was geschieht in der Familie? Eine Typologie der familialen Bildungsorte im Rahmen der Studie CANDELA

Lüthi, Fabienne; Edelmann, Doris (2015). Chancenförderung in der Spielgruppe – und was geschieht in der Familie? Eine Typologie der familialen Bildungsorte im Rahmen der Studie CANDELA. Frühe Bildung, 4 (4), S. 182-188. 10.1026/2191-9186/a000203

Referate
  • Lüthi, F. (2023, March). Bilanzierung und Ausblick aus den Gesprächen mit den Kantonsverantwortlichen der INVOL. Kantonales Austauschtreffen organisiert durch das SEM, Zürich.
  • Lüthi, F., & Stalder, B. E. (2022, February). A Latent Transition Analysis Investigating the Stability, Predictors, and Outcomes of Resource Profiles during Apprenticeships. Paper presented at the 7th Congress of the Swiss Federal University for Vocational Education and Training SFUVET, Zollikofen, Switzerland. (online)
  • Lüthi, F. & Stalder, B. E. (2019, September). Learning resources development of apprentices in Swiss VET: A latent transition analysis. Hamburg: ECER Congress.
  • Lüthi, F.; Weich, M.; Stalder, B. E. & Templer, F. (2019, Juni). Über die Wichtigkeit zentraler Selbstbewertungen für das Engagement und den Ausbildungserfolg in den Fächern Mathematik und Deutsch. FHNW: SGBF Kongress.
  • Lüthi, F. & Stalder, B. E. (2019, March). Work- and school-related profiles of apprentices' learning resources. Konstanz: INAP Congress.
  • Lüthi, F. (2018, December). (Learning)Resources, Satisfaction and Commitment in Vocational Education and Training. Universität Bern: Research Meeting
  • Lüthi, F. (2018, November). Lernwirksame Ressourcen in der Schule und im Betrieb. Kolloquium im Schwerpunktprogramm IFE: PHBern.
  • Lüthi, F. (2018, November). Situational and individual Resources, Satisfaction and Commitment during VET. FHNW Solothurn: 5th (Post-)Doc Colloquium on Transitions from School to Work.
  • Lüthi, F. & Stalder, B. E. (2018, September). Situational and individual Resources predict Learning Opportunities and Career Outcomes in VET. Bozen: ECER Congress.
  • Lüthi, F. (2018, Mai). Guidage, support et ressources individuelles sur le lieu de travail. Vorlesung «formation professionnelle»: Universität Neuenburg.
  • Lüthi, F. & Stalder, B. E. (2017, September). Learning and strain in dual VET: A test of Karasek's job-control model. Copenhagen: ECER Congress.
  • Lüthi, F. & Stalder, B. E. (2017, March). Early contract cancelation in VET and well-being. The effect of individual resources. Zollikofen: SFIVET Congress.
  • Lüthi, F. & Stalder, B. E. (2016, September). Early contract cancelation in VET and positive attitudes towards life: The effect of core self-evaluations. Dublin: ECER Congress.
  • Lüthi, F. & Stalder, B. E. (2015, September). Early cancelation of apprenticeship contracts and core self-evaluations of young adults. Budapest: ECER Congress.
  • Kost, J. & Lüthi, F. (2015, Juni). Die Berufsmaturitätsquote zwischen Volatilität und Stabilität. St. Gallen: SGAB Kongress.