Porträt

Dr. Sarah Ryser

Dr. Sarah Ryser

Dozentin

Institut Primarstufe

+41 31 309 29 07

+41 31 309 29 07
Fachinteressen
  • Bildungsforschung und transnationale Studien
  • Diversität und Gleichheit
  • Bildung für Nachhaltige Entwicklung
  • Global Education
  • Schulische und ausserschulische Bildungsarbeit
  • Corporate social responsibility
  • Large-Scale Land acquisition
  • Gender relations
Aus- und Weiterbildung
  • 2015–2019 Doktorat in Social Anthropology — Universität Bern, CH
    "The effect of large-scale Green Energy Investment on gender relations in Ouarzazate/Morocco" First supervisor: Prof. Dr. Tobias Haller, University of Bern, second supervisor: Prof. Dr. Jean-David Gerber
  • 2015–2019 Graduate School Gender Studies Switzerland — Universität Bern, CH
  • 2008–2011 Master in Social Anthropology (major) und German Studies (minor) — Universität Bern, CH
    Titel der Masterarbeit: "Kulturelle Konzeption und Symbolik des Klimas in Marokko". Feldforschung in Marokko, Graduated in 2012
  • 2004–2008 Bachelor in Social Anthropology (major) und German Linguistics and Literature (minor) — Universität Bern, CH
    Titel der Bachelorarbeit: "La misère des Banlieues Parisiennes?". Feldforschung in Saint-Denis/Paris, Frankreich
  • 1999–2002 Sekundarlehramt (SLA) Master of Arts in secondary education, Bern, CH
    Deutsch, Französisch und Italienisch sowie Orientierungsfach Musik
  • 1994–1999 Fachgruppenlehrerinnen Seminar Thun/Spiez, CH
    Psychologiearbeit: Integration in drei unterschiedlichen Ländern Europas (Italien, Österreich und der Schweiz)
Beruflicher Werdegang
  • Seit August 2021 Dozentin Erziehungs- und Sozialwissenschaften am Institut Primarstufe der PHBern sowie Forschungstätigkeit am Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation im Projekt "BNE-Ansprüche im Technischen und Textilen Gestalten"
  • Juni 2019 – August 2022 Postdoc an der PHBern
  • April 2019–Juni 2019 Assistentin am Institut für Sozialanthropologie der Universität Bern, Co-teaching "Writing workshop Mega Projects and Development" FS 2019
  • 2015–Mai 2019 Doktorandin am Institut für Sozialanthropologie der Universität Bern, Swiss National Science Foundation (SNF) funded project: "The effect of large scale Green Energy Investment on gender relations in Ouarzazate/Morocco"
  • 2002–2015 Klassenlehrkraft Zyklus 3 (7. bis 9. Klasse sowie GU9) und administrative Tätigkeiten, Oberstufenschule Hünibach CH
  • 2001–2002 Teilzeitlehrkraft Zyklus 2, Steffisburg CH
  • 1999–2002 diverse Stellvertretungen, Steffisburg, Sigriswil und Thun CH
  • 1999–2000 Skilehrerin Swiss Ski, Verbier CH
  • 1997–2000 Teilzeitstelle, Ethnographisches Museum, Burgdorf CH
Kommissionen, Mandate und Mitgliedschaften
  • Member of the Swiss Anthropological Association SEG-SSE
  • Member of the Swiss Society for African Studies
Projekte ausserhalb der PHBern

Assoziierte Forscherin am Institut für Sozialanthropologie der Universität Bern

Publikationen

Bildung für nachhaltige Entwicklung im technischen und textilen Gestalten. Eine Schweizer Perspektive

Ryser, Sarah (2021). Bildung für nachhaltige Entwicklung im technischen und textilen Gestalten. Eine Schweizer Perspektive. technik-education (tedu). Fachzeitschrift für Unterrichtspraxis und Unterrichtsforschung im allgemeinbindenden Technikunterricht, 1 (2), S. 3-11. 10.25656/01:24295

Autor/-innen: 

The Anti-Politics Machine of Green Energy Development: The Moroccan Solar Project in Ouarzazate and Its Impact on Gendered Local Communities

Ryser, Sarah (2019). The Anti-Politics Machine of Green Energy Development: The Moroccan Solar Project in Ouarzazate and Its Impact on Gendered Local Communities. Land, 8 (6), S. 100 MDPI. 10.3390/land8060100

Autor/-innen: 
Referate
  • DGTB-Tagung in Potsdam, 2023: Einfluss des gesellschaftlichen Diskurses auf das BNE-Handeln der Lehrpersonen im textilen und technischen Gestalten in der Schweiz - eine qualitative Untersuchung
  • Conference Presentation: July 2017 XVI Biennial IASC-Conference ‘Practicing the Commons: Self-Governance, Cooperation, and Institutional Change’ Utrecht, the Netherlands Transformation of commons and the emergence of ‘new commons’: The case of a solar energy project in Morocco
  • Conference Presentation: June/July 2017 European Conference on African Studies, in Basel, Switzerland ‘Land commodification, Land tenure and Gender in Africa ‘Moroccan regeneration: Government land-deal as a catalytic converter for neo‐liberal and state driven social development”
  • Poster presentation: April 2017 ‘50 Jahre Jubiläumsfeier’ Institute of Anthropology University of Bern, Switzerland
  • Conference presentation: Swiss Researching Africa Days 2016, Bern, Switzerland November 2016 liberalism and citizenship: contesting illiberal outcomes in Africa’s ‘boom economies’
  • Podiums discussion: Voyages voyages ! Les jeunes chercheur.ses à l’épreuve des terrains africains Journées suisses d’études africaines SSEA – UniLEA 4 novembre 2016, Berne, Switzerland ‘La position de jeunes chercheuses sur des terrains africains, en l’abordant sous l’angle de l’entrée sur le terrain etc.’
  • Conference participation November 2016 ‘Marrakech Climate Change Conference’ COP 22, Morocco
  • Conference Presentation and paper: May 2016 IASC Bern 2016 ‘IASC Regional European Meeting’ in Bern ‘Common pool resource institutions in the shadow of the State’ (University of Bern, Switzerland) ‘Are Green Energy Investments levelled by the ‘New Commons’? Compensations, CSR-Measures and Gendered Impacts of a Solar Energy Project in Morocco’
  • Conference participation December 2015 Challenges to social inclusion in Morocco Rabat National Centre for Scientific and Technical Research ‘Gender and Social Inclusion’
  • Conference Participation November 2015 Rabat Social Studies Institute 'Jeunes, femmes, Marginalités et Violences au Maroc'