Porträt

Fabienne Kühne

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation

+41 31 309 22 79

+41 31 309 22 79
Fachinteressen
  • Soziale Interaktion in pädagogischen Settings
  • Physiologische Stressreaktionen von Lehrpersonen auf Unterrichtsstörungen
Aus- und Weiterbildung
  • 2015–2017 Masterstudium Psychologie mit Schwerpunkt Klinische Psychologie und Psychotherapie und Nebenfach Biologie, Universität Zürich
  • 2011–2015 Bachelorstudium Psychologie mit Nebenfach Biologie, Universität Zürich
Beruflicher Werdegang
  • Seit 2017 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation, PHBern
  • Seit 2015 Wissenschaftliche Mitarbeiterin bei der Studie "Paare werden Eltern" als Codiererin an der Universität Zürich (Lehrstuhl Prof. Dr. Guy Bodenmann)
Publikationen

Predictors of Psychological Strain and Allostatic Load in Teachers: Examining the Long-Term Effects of Biopsychosocial Risk and Protective Factors Using a LASSO Regression Approach

Wettstein, Alexander; Jenni, Gabriel; Schneider, Ida; Kühne, Fabienne; grosse Holtforth, Martin; La Marca, Roberto (2023). Predictors of Psychological Strain and Allostatic Load in Teachers: Examining the Long-Term Effects of Biopsychosocial Risk and Protective Factors Using a LASSO Regression Approach. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20 (10), S. 5760 MDPI. 10.3390/ijerph20105760

Psychobiologische Auswirkungen von Unterrichtsstörungen auf Lehrpersonen (PAUL) 2019-2022, Teildatensatz 1. Messzeitpunkt (1.0.0)

Wettstein, Alexander; Schneider, Sandra; Kühne, Fabienne; Jenni, Gabriel; Schneider, Ida; La Marca, Roberto; Tschacher, Wolfgang; grosse Holtforth, Martin (2023). Psychobiologische Auswirkungen von Unterrichtsstörungen auf Lehrpersonen (PAUL) 2019-2022, Teildatensatz 1. Messzeitpunkt (1.0.0) [Datensatz]. In: Psychobiologische Auswirkungen von Unterrichtsstörungen auf Lehrpersonen (PAUL) 2019-2022, Teildatensatz 1. Messzeitpunkt (1.0.0). SwissUbase: FORS Datenservice 10.48573/37b2-tw08

Teachers’ Perception of Aggressive Student Behavior Through the Lens of Chronic Worry and Resignation, and its Psychophysiological Stress Consequences. An Observational Study

Wettstein, Alexander; Jenni, Gabriel; Schneider, Sandra; Kühne, Fabienne; grosse Holtforth, Martin; La Marca, Roberto (2023). Teachers’ Perception of Aggressive Student Behavior Through the Lens of Chronic Worry and Resignation, and its Psychophysiological Stress Consequences. An Observational Study. Social Psychology of Education, online. https://doi.org/10.1007/s11218-023-09782-2

The diurnal course of salivary cortisol and alpha-amylase on workdays and leisure days in teachers and the role of social isolation and neuroticism

Schneider, Sandra Isabell; grosse Holtforth, Martin; Wettstein, Alexander; Jenni, Gabriel; Kühne, Fabienne; Tschacher, Wolfgang; La Marca, Roberto (2023). The diurnal course of salivary cortisol and alpha-amylase on workdays and leisure days in teachers and the role of social isolation and neuroticism. PLOS ONE, 18 (5), S. 1-15. 10.1371/journal.pone.0286475

Autor/-innen: 

Longitudinal Associations Between Core Self-Evaluation, Vital Exhaustion and Hair Cortisol in Teachers and the Mediating Effects of Resignation Tendency

Schneider, Sandra; Wettstein, Alexander; Tschacher, Wolfgang; Torchetti, Loredana; Jenni, Gabriel; Kühne, Fabienne; grosse Holtforth, Martin; La Marca, Roberto (2022). Longitudinal Associations Between Core Self-Evaluation, Vital Exhaustion and Hair Cortisol in Teachers and the Mediating Effects of Resignation Tendency. Frontiers in Psychology, 13, S. 1-9. 10.3389/fpsyg.2022.907056

Perceived social isolation is associated with the cortisol awakening response on workdays and free days in teachers

Schneider, Sandra; Wettstein, Alexander; Jenni, Gabriel; Kühne, Fabienne; grosse Holtforth, Martin; La Marca, Roberto (2021). Perceived social isolation is associated with the cortisol awakening response on workdays and free days in teachers. Journal of Neural Transmission, 128 (11), S. 1767-1812. 10.1007/s00702-021-02422-z

Autor/-innen: 

Ambulatory Assessment of Psychological and Physiological Stress on Workdays and Free Days Among Teachers. A Preliminary Study

Wettstein, Alexander; Kühne, Fabienne; Tschacher, Wolfgang; La Marca, Roberto (2020). Ambulatory Assessment of Psychological and Physiological Stress on Workdays and Free Days Among Teachers. A Preliminary Study. Frontiers in Neuroscience, 14 (112), S. 1-11. 10.3389/fnins.2020.00112