Porträt

Dr. Loredana Torchetti

Dr. Loredana Torchetti

Forschungsbeauftragte

Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation

+41 31 309 22 38

+41 31 309 22 38
Fachinteressen
  • Quantitative Forschungsmethoden (u.a. Multilevel-Analysen, Strukturgleichungsmodelle, Latente Klassenanalysen, multivariate Verfahren)
Aus- und Weiterbildung
  • 2007–2013 Doktorat in Psychologie am Institut für Psychologie der Universität Bern bei Prof. Dr. Carolyn C. Morf 
  • 2007–2009 Diplom in angewandter Statistik (DAS), Eidgenössisch Technische Hochschule (ETH) Zürich
  • 2002–2006 / 1998-2000 Lizentiat in Klinischer Psychologie, Psychotherapie und Sozialpsychologie, Universität Bern
Beruflicher Werdegang
  • Seit 2019 Forschungsbeauftragte am Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation, PHBern
  • 2018–2019  Beraterin für quantitative Forschungsprojekte und Forschungsprogramme am Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation, PHBern
  • 2015–2020 Statistik- und Methodenberatung, Bereich Forschung und Entwicklung, PH Luzern
  • 2013–2018 wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Komplementärmedizin, Universität Bern
  • 2006–2012 wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Psychologie, Universität Bern
Kommissionen, Mandate und Mitgliedschaften
  • Schweizerische Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF)
  • Swiss Statistical Society (SSS)
Publikationen

How controllable versus uncontrollable cognitions affect emotion processing during classroom disruptions: A video study with preservice teachers

Kumschick, Irina Rosa; Torchetti, Loredana; Gasser, Luciano; Tettenborn, Annette (2023). How controllable versus uncontrollable cognitions affect emotion processing during classroom disruptions: A video study with preservice teachers. Teaching and Teacher Education, 135, S. 104317. 10.1016/j.tate.2023.104317

Autor/-innen: 
Dr. Loredana Torchetti Prof. Dr. Luciano Gasser Prof. Dr. Annette Tettenborn

Longitudinal Associations Between Core Self-Evaluation, Vital Exhaustion and Hair Cortisol in Teachers and the Mediating Effects of Resignation Tendency

Schneider, Sandra; Wettstein, Alexander; Tschacher, Wolfgang; Torchetti, Loredana; Jenni, Gabriel; Kühne, Fabienne; grosse Holtforth, Martin; La Marca, Roberto (2022). Longitudinal Associations Between Core Self-Evaluation, Vital Exhaustion and Hair Cortisol in Teachers and the Mediating Effects of Resignation Tendency. Frontiers in Psychology, 13, S. 1-9. 10.3389/fpsyg.2022.907056

Paired Reading with parent or volunteer tutors: Do implementation, process features, or tutor characteristics explain differential effects?

Villiger, Caroline; Torchetti, Loredana; Hartmann, Erich; Hauri, Silke; Tettenborn, Annette; Näpflin, Catherine; Niggli, Alois (2022). Paired Reading with parent or volunteer tutors: Do implementation, process features, or tutor characteristics explain differential effects? International Journal of Educational Research, 115, S. 102037. 10.1016/j.ijer.2022.102037

Zusammenhänge des peerbezogenen Klassenklimas und der sozialen Partizipation von Schüler*innen mit kognitiven und sozial-emotionalen Beeinträchtigungen

Wüthrich, Sergej; Sahli Lozano, Caroline; Torchetti, Loredana; Lüthi, Michelle (2022). Zusammenhänge des peerbezogenen Klassenklimas und der sozialen Partizipation von Schüler*innen mit kognitiven und sozial-emotionalen Beeinträchtigungen. Empirische Sonderpädagogik, 14 (2), S. 123-138.

Emotionale und kognitive Verarbeitung von Unterrichtsstörungen. Eine Studie mit angehenden Lehrpersonen der Sekundarstufe

Kumschik, Irina; Torchetti, Loredana; Kuenzle, Roland; Tettenborn, Annette (2021). Emotionale und kognitive Verarbeitung von Unterrichtsstörungen. Eine Studie mit angehenden Lehrpersonen der Sekundarstufe. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 39 (1), S. 141-156. https://DOI: 10.25656/01:22435

Autor/-innen: 

Kognitiv-motivationale Schüler*innenprofile und ihre Bedeutung für die Schüler*innenwahrnehmung der Lernunterstützung durch die Lehrperson

Ruelmann, Merle; Torchetti, Loredana; Zulliger, Sandra; Buholzer, Alois; Praetorius, Anna-Katharina (2021). Kognitiv-motivationale Schüler*innenprofile und ihre Bedeutung für die Schüler*innenwahrnehmung der Lernunterstützung durch die Lehrperson. Unterrichtswissenschaft, 49, S. 395-422. https://doi.org/10.1007/s42010-021-00100-3

Autor/-innen: 

Formatives Assessment im alltäglichen Mathematikunterricht von Primarlehrpersonen: Häufigkeit, Dauer und Qualität.

Buholzer, Alois; Baer, Matthias; Zulliger, Sandra; Torchetti, Loredana; Ruelmann, Merle; Häfliger, Andrea; Lötscher, Hanni (2020). Formatives Assessment im alltäglichen Mathematikunterricht von Primarlehrpersonen: Häufigkeit, Dauer und Qualität. Unterrichtswissenschaft, 48, S. 629-661. https://doi.org/10.1007/s42010-020-00083-7

Autor/-innen: 

Einstellung von Ärzten gegenüber Komplementärmedizin in einer ländlichen Region der Schweiz: Ergebnisse einer Umfrage

Marszalek, Gudrun; Torchetti, Loredana; Barth, Jürgen; Wolf, Ursula; Frei-Erb, Martin (2017). Einstellung von Ärzten gegenüber Komplementärmedizin in einer ländlichen Region der Schweiz: Ergebnisse einer Umfrage. Complementary Medicine Research, 24 (5), S. 310-316. 10.1159/000480332

Autor/-innen: 

Komplementärmedizin im Studium Humanmedizin an Schweizer Universitäten: Eine aktuelle Bestandsaufnahme

Frei-Erb, Martin; Torchetti, Loredana (2015). Komplementärmedizin im Studium Humanmedizin an Schweizer Universitäten: Eine aktuelle Bestandsaufnahme. Schweizerische Zeitschrift für Ganzheitsmedizin, 27 (3), S. 144-148. 10.1159/000430833

Autor/-innen: 

Protocol of systematic reviews and meta-analyses of controlled homeopatic studies: 1.) Clinical effects of ultra low-dose and highly diluted dynamised drugs compared to placebo in nine pathology-based subgroups; 2.) Clinical effects of ultra low-dose and highly diluted dynamised drugs compared to conventional treatment in nine pathology-based subgroups and 3.) Clinical effects of ultra low-dose and highly diluted dynamised drugs in preventive use.

Gärtner, Katharina; Frass, Michael; Kundi, Michael; Torchetti, Loredana (2015). Protocol of systematic reviews and meta-analyses of controlled homeopatic studies: 1.) Clinical effects of ultra low-dose and highly diluted dynamised drugs compared to placebo in nine pathology-based subgroups; 2.) Clinical effects of ultra low-dose and highly diluted dynamised drugs compared to conventional treatment in nine pathology-based subgroups and 3.) Clinical effects of ultra low-dose and highly diluted dynamised drugs in preventive use.. International Prospective Register of Systematic Reviews (PROSPERO).

Autor/-innen: 

Usage of Complementary Medicine in Switzerland: Results of the Swiss Health Survey 2012 and Development Since 2007

Klein, Sabine D.; Torchetti, Loredana; Frei-Erb, Martin; Wolf, Ursula (2015). Usage of Complementary Medicine in Switzerland: Results of the Swiss Health Survey 2012 and Development Since 2007. PLoS one, 10 (10), e0141985. 10.1371/journal.pone.0141985

Autor/-innen: 

Use of Complementary and Alternative Medicine in Children with Cancer: A Study at a Swiss University Hospital

Magi, Tatjana; Kühni, Claudia E.; Torchetti, Loredana; Wengenroth, Laura; Frei-Erb, Martin (2015). Use of Complementary and Alternative Medicine in Children with Cancer: A Study at a Swiss University Hospital. PLoS one, 10 (12), e0145787. 10.1371/journal.pone.0145787

Autor/-innen: 

Narcissism from the perspective of the dynamic self-regulatory processing model

Morf, Carolyn; Torchetti, Loredana; Schürch, Eva (2011). Narcissism from the perspective of the dynamic self-regulatory processing model. In: The Handbook of Narcissism and Narcisstic Personality Disorder: Theoretical Approaches, Empirical Findings, and Treatment (S. 56-70). Hoboken NJ: John Wiley & Sons 10.1002/9781118093108.ch6

Autor/-innen: 

Narcissism: Tales of a (successful?) self-enhancer

Morf, Carolyn C.; Horvath, Stephan; Torchetti, Loredana (2011). Narcissism: Tales of a (successful?) self-enhancer. In: Alicke, Mark D.; Sedikides, Constantine (Hg.) Handbook of Self-Enhancement and Self-Protection (S. 399-424). New York: Guilford Press

Autor/-innen: 
Referate

2023

  •  Villiger, Caroline; Torchetti, Loredana. Paired Reading mit Eltern oder Lesecoachs: Erklären Implementations-, Prozessmerkmale oder persönliche Voraussetzungen der Beteiligten differenzielle Effekte? Beitrag im Rahmen des Symposiums «Förderung von Lesekompetenzen - What works? ». GEBF (Gesellschaft für empirische Bildungsforschung), Duisburg-Essen, 28. Feb. - 2. März.
  •  Kumschick, I.R., Torchetti, L., Gasser, L., Lang, M. & Tettenborn, A. (2023). Wie wirken sich kontrollierbare vs. unkontrollierbare Kognitionen auf die Emotionsregulation der Lehrperson aus? Symposium: Emotionen und Emotionsregulation von Lehramtsstudierenden und deren Bedeutung für Professionalisierungsprozesse, 10. GEPF-Tagung 2023, Universität Duisburg-Essen, 27.02.2023 bis 02.03.2023.

2020

  • Kumschick, I. R., Tettenborn, A., Künzle R., & Gasser, R., Torchetti, L., (2020, August). Emotionale und kognitive Verarbeitung von Lehrpersonen während Unterrichtsstörungen. Im Rahmen des Symposiums „Belastungen im Unterricht – Ressourcen und Handlungsansätze zu deren Bewältigung“. Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung, Digital.

2019

  • Ruelmann, M., Torchetti, L., Praetorius, A. & Buholzer, A. (2019). Examining the role of student profiles in perception of teachers’ learning support. Quality in Nordic Teaching (QUINT), Oslo. 20.08.2019.
  • Zulliger von Mühlenen, S., Ruelmann, M., Buholzer, A., Baer, M., Häfliger, A., Lötscher, H. & Torchetti, L. (2019). Teachers’ Formative Assessment in Videographed Lessons in Relation to Their Knowledge and Beliefs. The European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Aachen. 16.08.2019.
  • Buholzer, A., Baer, M., Häfliger, A., Lötscher, H., Ruelmann, M., Torchetti, L. & Zulliger von Mühlenen, S. (2019). Wie hängt formativ-diagnostisches Handeln von Lehrpersonen im Unterricht mit ihrem Professionswissen und ihren Überzeugungen (Beliefs) zusammen?. GEBF Tagung 2019, Köln, 27.02.2019.

2018

  • Buholzer, A., Baer, M., Häfliger, A., Lötscher, H., Ruelmann, M., Torchetti, L. & Zulliger von Mühlenen, S. (2018). Oberflächenmerkmale des Unterrichts im Zusammenhang mit den Überzeugungen der Lehrperson: Eine Analyse von Unterrichtsvideos und Fragebogendaten aus dem TUFA-Projekt. Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung SGBF, Zürich, Schweiz. 28.06.2018.
  • Ruelmann, M., Zulliger von Mühlenen, S., Buholzer, A., Baer, M., Lötscher, H., Torchetti, L. & Häfliger, A. (2018). Formativ-diagnostisches Handeln von Lehrpersonen im Unterricht: Überzeugungen von Lehrpersonen und Wahrnehmung durch die Schülerinnen und Schüler. 6. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung GEBF, Basel, Schweiz. 16.02.2018.

2017

  • Buholzer, A., Baer, M., Häfliger, A., Krummenacher, R., Lötscher, H., Torchetti, L, Ruelmann, M., & Zulliger, S. (2017, Juni). Erfassung des formativ-diagnostischen Handelns von Lehrpersonen im Unterricht. Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung, Fribourg, Schweiz.
  • Torchetti, L., & Frei-Erb, M. (2017, January). Komplementärmedizin bei Transplantationen: Was, wann, wie? Vortrag gehalten am Symposium des Instituts für Komplementärmedizin, Universität Bern, Schweiz.

2015

  • Morf, C.C., Torchetti, L., & Nater, C. (2015, February). How narcissistic self-construction sabotages their relationships: Accuracy and bias in partner perception. Conference of the Society for Personality and Social Psychology, Long Beach, California.

2014

  • Frei-Erb, M., von Ammon, K., & Torchetti, L. (2014, November). Use of Complementary and Alternative Medicine in patients with organ transplantation. WissHom Congress, Köthen, Germany.
  • Frei-Erb, M., von Ammon, K., Spring, B., Heri, M., & Torchetti, L. (2014, August). Berufszufriedenheit von Schweizer Hausärzten mit und ohne Fähigkeitsausweis in Homöopathie FMH/SVHA. Swiss Family Docs Conference, Zürich, Switzerland.
  • Frei-Erb, M., Saager, A., Gaertner, K., von Ammon, K., & Torchetti, L. (2014, July). The use of homeopathy in obstetrics in Switzerland. Congress of the Liga Medicorum Homeopathica Internationalis, Paris, France.

2013

  • Magi, T., Torchetti, L., & Frei-Erb, M. (2013, October). Use of Complementary and Alternative Medicine in children with cancer treated at a Swiss pediatric oncology unit: A retrospective study. European Congress of Integrative Medicine, Berlin, Germany.
  • Torchetti, L., & Morf, C. C. (2013, September). A view through gloomy glasses: Accuracy and bias in relationships of narcissists. Conference of the Swiss Psychological Society, Basel, Switzerland.
  • Frei-Erb, M., Torchetti, L., & Magi, T. (2013, August). Communication between general practitioners/pediatric doctors and families concerned by children with cancer – results from a retrospective study. Swiss Family Docs Conference, Bern, Switzerland.

2011

  • Torchetti, L., & Morf, C. C. (2011, September). When “you” is “me”: Self-other overlap in the partners promotes romantic relationships of narcissists. Conference of the Swiss Psychological Society, Fribourg, Switzerland.
  • Morf, C. C., Torchetti, L., & Kumashiro, M. (2011, July). Dynamics of narcissists’ relationships: Interpersonal conditions that foster viable relationships. Conference of the European Association of Social Psychology, Stockholm, Sweden.
  • Morf, C. C., Torchetti, L., & Kumashiro, M. (2011, June). Improving narcissists’ relationships: The beneficial role of commitment. Society for Psychotherapy Research, Bern, Switzerland.