Publikationen (filter by Projekt ID)

Selbstständigkeit als Antizipation der Arbeitswelt in der Schule

Hangartner, Judith; Kaspar, Angela; Fankhauser, Regula (2019). Selbstständigkeit als Antizipation der Arbeitswelt in der Schule. Schweizerische Zeitschrift für Soziologie, 45 (3), S. 299-316. 10.2478/sjs-2019-0014

Autor/-innen: 

Der Lernmanager als post-panoptische Kommunikationsplattform

Hangartner, Judith; Weidmann, Laura; Fankhauser, Regula (2022). Der Lernmanager als post-panoptische Kommunikationsplattform. In: Kuttner, Claudia; Münte-Goussar, Stephan (Hg.) Praxistheoretische Perspektiven auf Schule in einer Kultur der Digitalität. Schule und Gesellschaft: Vol. 62 (S. 197-216). Wiesbaden: Springer VS 10.1007/978-3-658-35566-1_10

Distributed leadership, teacher autonomy, and power relations between headteachers and teachers under low-stakes accountability conditions: An ethnographic account from Switzerland

Hangartner, Judith; Svaton, Carla Jana (2022). Distributed leadership, teacher autonomy, and power relations between headteachers and teachers under low-stakes accountability conditions: An ethnographic account from Switzerland. Research in Educational Administration and Leadership, 7 (2), S. 247-281. 10.30828/real.1063609

How the self-governing imperative alters the classroom as a public space

Hangartner, Judith; Fankhauser, Regula; Budde, Jürgen; Forkby, Torbjörn; Alstam, Kristina (2022). How the self-governing imperative alters the classroom as a public space. In: Hühnersdorf, Bettina; Breidenstein, Georg; Dinkelaker, Jörg; Schnoor, Oliver; Tyagunova, Tanya (Hg.) Going public? Erziehungswissenschaftliche Ethnographie und ihre Öffentlichkeiten (S. 135-148). Wiesbaden: Springer VS 10.1007/978-3-658-34085-8_9

Autor/-innen: 

Julie oder die Kunst, nicht dermassen regiert zu werden. Widerstand in einem schulischen Coachinggespräch

Fankhauser, Regula (2023). Julie oder die Kunst, nicht dermassen regiert zu werden. Widerstand in einem schulischen Coachinggespräch (Im Druck). Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 99 (3).

Zur Machtförmigkeit von schulischen Coachinggesprächen in individualisierten Schul- und Unterrichtssettings

Fankhauser, Regula (2023). Zur Machtförmigkeit von schulischen Coachinggesprächen in individualisierten Schul- und Unterrichtssettings (Eingereicht). Zeitschrift für Pädagogik, 69 (6).

The fabrication of the autonomous learner. Ethnographies of Educational Practices in Switzerland, France and Germany

Hangartner, Judith; Durler, Héloïse; Fankhauser, Regula; Girinshuti, Crispin (Hg.) (2024). The fabrication of the autonomous learner. Ethnographies of Educational Practices in Switzerland, France and Germany. London: Routledge. 10.4324/9781003379676

Autor/-innen: 

Introduction: The fabrication of the autonomous learner

Hangartner, Judith; Durler, Héloïse; Fankhauser, Regula; Girinshuti, Crispin (2024). Introduction: The fabrication of the autonomous learner. In: Hangartner, Judith; Durler, Héloïse; Fankhauser, Regula; Girinshuti, Crispin (Hg.) The fabrication of the autonomous learner. Ethnographies of Educational Practices in Switzerland, France and Germany (S. 1-22). London: Routledge 10.4324/9781003379676-1

Autor/-innen: 

Doing reflexivity in a self-directed learning setting

Fankhauser, Regula; Hangartner, Judith; Naço, Ditjola (2024). Doing reflexivity in a self-directed learning setting. In: Hangartner, Judith; Durler, Héloïse; Fankhauser, Regula; Girinshuti, Crispin (Hg.) The fabrication of the autonomous learner. Ethnographies of Educational Practices in Switzerland, France and Germany (S. 125-140). London: Routledge 10.4324/9781003379676-10

Autor/-innen: 

(Un)supervised autonomy: Getting pupils to "take responsibility" for their learning
Durler, H., & Girinshuti, C. (2024). (Un)supervised autonomy: Getting pupils to "take responsibility" for their learning. In J. Hangartner, H. Durler, R. Fankhauser, & C. Girinshuti (Eds.), The fabrication of the autonomous learner. Ethnographies of Educational Practices in Switzerland, France and Germany (pp. 107-124). Routledge.
Autor/-innen: Héloïse Durler, C. Girinshuti

L'autonomie de l'élève: de quoi parle-t-on?
Durler, Héloïse (2022). L'autonomie de l'élève: de quoi parle-t-on? Didactiques en pratique, 8, 55-60
(https://www.cifen.uliege.be/cms/c_16943590/fr/telecharger-la-revue; access 10.10.2022).
Autor/-innen: Héloïse Durler.
Collective guidance towards individualization: An in-depth analysis of two autonomous learning environments
Naço, Ditjola (2022). Collective guidance towards individualization: An in-depth analysis of two autonomous learning environments. Masterthesis. Institut für Soziologie, Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät, Universität Bern.
Autor/-innen: Ditjola Naço.