Soziale Interaktion in pädagogischen Settings

English

Lehrpersonen können viel bewirken und haben einen grossen Einfluss auf die kognitive, emotionale und soziale Entwicklung ihrer Schülerinnen und Schüler. Wir untersuchen, wie es Lehrpersonen gelingen kann, tragfähige Lehrer-Schüler-Beziehungen aufzubauen, Peerbeziehungen mitzugestalten und Unterrichtsstörungen durch eine adaptive Unterrichtsgestaltung und Klassenführung vorzubeugen.

Leitung

Mitarbeitende

Wissenschaftliche Mitarbeiterin
Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation
Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation
Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation

Abgeschlossene Forschungs- und Entwicklungsprojekte

Projekte (filter Schwerpunktprogramm)

Publikationen

Publikationen (filter Schwerpunktprogramm)

The online hate speech cycle of violence: moderating effects of moral disengagement and empathy in the victim-to-perpetrator relationship

Wachs, Sebastian; Bilz, Ludwig; Wettstein, Alexander; Wright, Michelle F.; Krause, Norman; Ballaschk, Cindy; Kansok-Dusche, Julia (2022). The online hate speech cycle of violence: moderating effects of moral disengagement and empathy in the victim-to-perpetrator relationship. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. 1-12.

Guilt is effectively induced by a written auto-biographical essay but not reduced by experimental pain

Schär, Selina; Vehlen. Antonia; Ebneter, Julia; Schicktanz, Nathalie; de Quervain, Dominique J. F.; Wittmann, Lutz; Götzmann, Lutz; grosse Holtforth, Martin; Protic, Sonja; Wettstein, Alexander; Egloff, Niklaus; Streitberger, Konrad; Schwegler, Kyrill I. M. (2022). Guilt is effectively induced by a written auto-biographical essay but not reduced by experimental pain. Frontiers in Behavioral Neuroscience. 1-14.

Associations Between Witnessing and Perpetrating Online Hate Speech Among Adolescents: Testing Moderation Effects of Moral Disengagement and Empathy

Wachs, Sebastian; Bilz, Ludwig; Wettstein, Alexander; Wright, Michelle F.; Kansok-Dusche, Julia; Krause, Norman; Ballaschk, Cindy (2022). Associations Between Witnessing and Perpetrating Online Hate Speech Among Adolescents: Testing Moderation Effects of Moral Disengagement and Empathy. Psychology of Violence. 1-12.

Adolescents’ motivations to perpetrate hate speech and links with social norms. [Motivos del discurso de odio en la adolescencia y su relación con las normas sociales]

Wachs, Sebastian; Wettstein, Alexander; Bilz, Ludwig; Gámez-Guadix, Manuel (2022). Adolescents’ motivations to perpetrate hate speech and links with social norms. [Motivos del discurso de odio en la adolescencia y su relación con las normas sociales]. Comunicar. 71, 1-12.

Teacher Stress: A Psychobiological Approach to Stressful Interactions in the Classroom

Wettstein, Alexander; Schneider, Sandra; grosse Holtforth, Martin; La Marca, Roberto (2021). Teacher Stress: A Psychobiological Approach to Stressful Interactions in the Classroom. Frontiers in Education. 6, 1-6.

Soziale Interaktionen als Grundbaustein der Beziehung zwischen Lehrperson und Schüler*innen

Wettstein, Alexander & Scherzinger, Marion (2021). Soziale Interaktionen als Grundbaustein der Beziehung zwischen Lehrperson und Schüler*innen. In: Hagenauer, Gerda & Raufelder, Diana (Hrsg.), Soziale Eingebundenheit: Sozialbeziehungen im Fokus von Schule und Lehrer*innenbildung (129-142). Münster: Waxmann.

Rezension: Aggressive Verhaltensweisen bei Kindern und Jugendlichen. Grundlagen, Diagnostik und gezielte Interventionen

Wettstein, Alexander (2021). Rezension: Aggressive Verhaltensweisen bei Kindern und Jugendlichen. Grundlagen, Diagnostik und gezielte Interventionen. Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete. 90 (1), 79-80.

Playing by the rules? An Investigation of the Relationship between Social Norms and Adolescents’ Hate Speech Perpetration in Schools

Wachs, Sebastian; Wettstein, Alexander; Bilz, Ludwig; Krause, Norman; Ballaschk, Cindy; Kansok-Dusche, Julia; Wright, Michelle F. (2021). Playing by the rules? An Investigation of the Relationship between Social Norms and Adolescents’ Hate Speech Perpetration in Schools. Journal of Interpersonal Violence. Online first, 1-22.

Perceived social isolation is associated with the cortisol awakening response on workdays and free days in teachers

Schneider, Sandra; Wettstein, Alexander; Jenni, Gabriel; Kühne, Fabienne; grosse Holtforth, Martin; La Marca, Roberto (2021). Perceived social isolation is associated with the cortisol awakening response on workdays and free days in teachers. Journal of Neural Transmission. 128, 1772.