Schul- und Ausbildungserfolg

English

Eine hohe Unterrichtsqualität ist für die kognitive, selbstregulative und soziale Entwicklung von Kindern und Jugendlichen zentral. Unsere Forschung untersucht, wie verschiedene Aspekte des Unterrichts den Lernerfolg von Kindern und Jugendlichen beeinflussen. Darüber hinaus werden im Rahmen von Interventionsstudien videobasierte Aus- und Weiterbildungsformate entwickelt und deren Wirksamkeit auf die Unterrichtsqualität und den Lernerfolg von Kindern und Jugendlichen überprüft.

Leitung

Mitarbeitende

Wissenschaftliche Mitarbeiterin
Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation
Doktorandin
Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation
Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation
Wissenschaftlicher Assistent
Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation
Hilfsassistentin
Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation

Abgeschlossene Forschungs- und Entwicklungsprojekte

Publikationen

Publikationen (filter Schwerpunktprogramm)

Effects of a literary intervention on interaction quality in small-group discussions in the upper elementary grades

Gasser, Luciano; Preisig, David; Frei, Anna; Dammert, Yvonne; Egger, Sara; Murphy, P. Karen (2025). Effects of a literary intervention on interaction quality in small-group discussions in the upper elementary grades. Learning and Instruction, 95 (95), S. 101996. 10.1016/j.learninstruc.2024.101996

Autor/-innen: 

Trends in vocational education and training research, vol. VII. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER), Vocational Education and Training Network (VETNET)

Nägele, Christof; Esmond, Bill; Kersh, Natasha; Stalder, Barbara E. (Hg.) (2024). Trends in vocational education and training research, vol. VII. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER), Vocational Education and Training Network (VETNET). VETNET proceedings: Vol. 7. Nicosia: VETNET. 10.5281/zenodo.13624225

Successful integration of refugees in vocational education and training: Experiences from a new pre-vocational programme

Stalder, Barbara E.; Kammermann, Marlise; Michel, Iris; Schönbächler, Marie-Theres (2024). Successful integration of refugees in vocational education and training: Experiences from a new pre-vocational programme. In: Teräs, Marianne; Eliasson, Eva; Osman, Ali (Hg.) Migration, Education and Employment - Pathways to Successful Integration. Education Equity Economy: Vol. 10 (S. 133-154). Springer Nature 10.1007/978-3-031-41919-5

Revisiting the pre-apprenticeship for integration: Who has access, who does not, and why?

Stalder, Barbara E.; Schönbächler, Marie-Theres (2024). Revisiting the pre-apprenticeship for integration: Who has access, who does not, and why? In: Trends in vocational education and training research, vol. VII. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER), Vocational Education and Training Network (VETNET) (S. 138-143). VETNET 10.5281/zenodo.13237607

A research framework to organize and develop VET research

Nägele, Christof; Stalder, Barbara E. (2024). A research framework to organize and develop VET research. In: Trends in vocational education and training research, vol. VII. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER), Vocational Education and Training Network (VETNET). VETNET proceedings: Vol. 7 (S. 164-172). VETNET 10.5281/zenodo.13363158

Evaluation Integrationsvorlehre (INVOL / PAI / PTI). Erfolgsgeschichte(n) INVOL: Bericht zu den Fallanalysen. Erstellt im Auftrag des Staatssekretariats für Migration

Michel, Iris; Kammermann, Marlise; Hämmerli, Simone; Frias, Annic; Schönbächler, Marie-Theres; Stalder, Barbara E. (2023). Evaluation Integrationsvorlehre (INVOL / PAI / PTI). Erfolgsgeschichte(n) INVOL: Bericht zu den Fallanalysen. Erstellt im Auftrag des Staatssekretariats für Migration. PHBern. 10.5281/zenodo.7476351

Évaluation du Pré-apprentissage d’Intégration (INVOL / PAI / PTI) – Histoires de réussites du PAI : rapport d’études de cas. Rédigé sur mandat du Secrétariat d’État aux migrations

Michel, Iris; Kammermann, Marlise; Hämmerli, Simone; Frias, Annic; Schönbächler, Marie-Theres; Stalder, Barbara E. (2023). Évaluation du Pré-apprentissage d’Intégration (INVOL / PAI / PTI) – Histoires de réussites du PAI : rapport d’études de cas. Rédigé sur mandat du Secrétariat d’État aux migrations. PHBern. 10.5281/zenodo.8398039