Subject-oriented didactical research

Deutsch

Subject-oriented didactics are the science of subject specific teaching and learning. The research projects explore fundamental mechanisms of subject-specific teaching and learning. Furthermore concrete classes for the target levels are developed, supported by research methodology.  This can make an important theoretical and practical contribution to the quality of classes. 

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Beispielbild Fachdidaktische Forschung

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Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation
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Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation
Institut Sekundarstufe II

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Are primary schools ready for immersive virtual reality? Resistance among stakeholders

Schnyder, Sarah; Dubach, Josua; Dall'Olio, Lucas; Tempelmann, Sebastian; Cacchione, Trix; Martarelli, Corinna (2025). Are primary schools ready for immersive virtual reality? Resistance among stakeholders. Humanities and Social Sciences Communications, 12 (1304) nature. 10.1057/s41599-025-05702-1

Autor/-innen: 
Josua Dubach Prof. Dr. Sebastian Tempelmann Prof. Dr. Trix Cacchione Prof. Dr. Corinna Martarelli

Von wegen zu jung für (Sozial)politik!

Sowula, Jakub (2024). Von wegen zu jung für (Sozial)politik! DeFacto.

Autor/-innen: 
Jakub Sowula

Virtual reality in primary science education: improving knowledge of the water cycle

Martarelli, Corinna; Dubach, Josua; Schelleis, Natalie; Cacchione, Trix; Tempelmann, Sebastian (2024). Virtual reality in primary science education: improving knowledge of the water cycle. Educational technology research and development, 73 (2), S. 999-1024 Springer. 10.1007/s11423-024-10431-4

Autor/-innen: 
Prof. Dr. Corinna Martarelli Josua Dubach Prof. Dr. Trix Cacchione Prof. Dr. Sebastian Tempelmann

Differenzierung im lehrwerkbasierten Französischunterricht. Eine Fallstudie in vier jahrgangsübergreifenden Klassen.

Ganguillet, Simone (2024). Differenzierung im lehrwerkbasierten Französischunterricht. Eine Fallstudie in vier jahrgangsübergreifenden Klassen. (Dissertationsschrift, Universität Augsburg, Philosophisch-historische Fakultät)

Autor/-innen: 

Deservingness and Welfare Attitudes Through Young Eyes: The Future of the Swiss Welfare State

Sowula, Jakub (2024). Deservingness and Welfare Attitudes Through Young Eyes: The Future of the Swiss Welfare State. Swiss Political Science Review, 30 (3), S. 280-308. 10.1111/spsr.12606

Autor/-innen: 
Jakub Sowula

Zum forschenden, unterrichtenden Fragen auf der Primarstufe – ein methodischer Doppeldecker

Kunz, Alexandra (2023). Zum forschenden, unterrichtenden Fragen auf der Primarstufe – ein methodischer Doppeldecker. Art Education Researche Journal der FSKP (23), online.

Autor/-innen: 

Videobasierte Fallarbeit in der Fachdidaktik Bewegung und Sport - Erkenntnisse eines Entwicklungsforschungsvorhabens

Rindlisbacher, Fabian; Molinari, Vera (2023). Videobasierte Fallarbeit in der Fachdidaktik Bewegung und Sport - Erkenntnisse eines Entwicklungsforschungsvorhabens. transfer Forschung <-> Schule, 9, S. 52-76 Julius Klinkhardt.

Towards a deeper understanding of English teachers’ perceived responsibilities concerning digital literacy education

Ittner, Doris; Emch-McVey, Alyssa; Feldmann, Lynn; Beeli-Zimmermann, Sonja; Müller, Karin; Aebli, Noemi (2023). Towards a deeper understanding of English teachers’ perceived responsibilities concerning digital literacy education. In: Jahrestagung der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF), 2023. Zürich. 2023.

Mit dem Modell der Didaktischen Rekonstruktion einen adaptiven Unterricht fördern

Probst, Matthias (2023). Mit dem Modell der Didaktischen Rekonstruktion einen adaptiven Unterricht fördern. In: Bliesmer, Kai; Komorek, Michael (Hg.) Didaktische Rekonstruktion – fachdidaktischer Ansatz für aktuelle Bildungsaufgaben (S. 111-128). Universität Oldenburg: BIS-Verlag

Autor/-innen: